Я Паша, у мяне разлад шызафрэнічнага спектру, код дыягназу ў картцы перыядычна ўдакладняецца, тым не менш адносіцца ён менавіта да шызафрэнічнага спектру. Па сімптомах гэта шызафрэнія, але я сустракаю актыўнае супрацьдзеянне з боку лекараў у пытанні "а чаму ў медкардцы стаіць іншы код дыягназу?", хоць яны звычайна згаджаюцца, што "так, у вас дэ-факта шызафрэнія, але ставіць мы вам яе не будзем".
Беларуская псіхіятрыя досыць канвеерная і знаходзіцца не ў самым добрым стане, і прыходзіцца калупацца ў псіхіятрыі і самому, каб хоць неяк сябе выцягваць.
У першы раз, калі я ў 18 гадоў звярнуўся да лекараў, мне паставілі шызатыпічны разлад - яго можна было паставіць яшчэ ў дзяцінстве. Яно моцна перасякаецца з сіндромам Аспергера (гэта такая разнавіднасць аўтызму). Па складу думак, па паводзінах я даволі блізкі да аўтыстаў. І, увогуле тое, што людзі з аўтызмам кажуць пра сябе, пра нэйраразнастайнасьцьі г.д. часта можна пераносіць і на людзей з разладамі шызафрэнічнага спектру.Калі я быў зусім дзіцем, мне было абсалютна незразумела як людзі адзін з адным ўзаемадзейнічаюць. Як ўладкованы зносіны, як уладкованы small talk або балбатня, як трэба жартаваць, што такое гумар, як уладкованыя негалосныя пагадненні ў зносінах людзей. Я чытаў кіраўніцтва па адаптацыі да соцыуму для людзей з аўтызмам і сіндромам Аспергера, і мне шматлікія рэчы адтуль сур'ёзна дапамаглі. А цяпер, праз шмат гадоў, я бачу, што там распісаны цалкам банальныя, простыя, відавочныя рэчы. Напрыклад, там тлумачыцца, як зразумець, што людзі кажуць з іроніяй або сарказмам, як рэагаваць на подколы, калі крыўдзіцца на іх, калі не.
У школе я быў ізгоем. У нас была жорсткая іерархія, траўля, накіраваная на людзей, якія "не ўпісваюцца". Я быў на вялікай дыстанцыі ад людзей і не вучыўся нават базавым відам ўзаемадзеяння, а сыходзіў у ўяўныя абстрактныя сусветы. Выкладчыкі не былі навучаны і/ ці не былі зацікаўлены ў тым, каб гэтую іерархію неяк ламаць, ды часта і самі ўдзельнічалі ў тым, што адбываецца.
Адзін са станоўчых момантаў таго, што цяпер даволі моцна прасоўваюць тэму дзіцячага аўтызму, інклюзіўнай адукацыі (напрыклад, школ, дзе аўтыст і ня-аўтыст вучацца разам), нейраразнастайнасць і наогул diversity у тым, што апісаная вышэй іерархічнасць трохі ламаецца і перабудоўваецца, і ганенняў незвычайных людзей у школах або на працоўных месцах становіцца менш.
Калі асяроддзе стала менш агрэсіўным, з'явілася больш жадання і магчымасцяў вучыцца сацыяльным узаемадзеянням. Даводзілася кампенсаваць недахоп інтуіцыі аналітычнымі схемамі, вучыцца будаваць у галаве нейкія спрошчаныя мадэлі чалавечай псіхалогіі, спрабаваць пралічваць, як у прынцыпе ўладкованая кагосьці псіхіка. Даводзілася навучацца гэтаму ледзь не па падручніку.
Я бачыў і бачу вялікую несправядлівасць таго, як уладкована нашае грамадства, і цяпер не хачу ў яго ўпісвацца. У той жа час я хацеў зразумець хаця б асновы таго, як ўладкованы зносіны паміж людзьмі, чаму я павінен паводзіць сябе так, а не інакш.
Нармальнай балбатні я так толкам і не навучыўся. Падчас размоваў я звычайна гружу людзей абстрактнымі развагамі, схемамі. Агульную мову знаходжу ў асноўным з людзьмі, у якіх інтарэсы накіраваныя ў бок чагосьці навуковага, тэхнічнага, у бок мастацтва. Мне гэтага хапае.
Апісанае, напэўна, фармальна не зусім дыскрымінацыя, але па факце гэта яна. Пытанне тут нават не ў тым, што мне можа неяк перашкодзіць наяўнасць у мяне псіхічнага разладу ў медыцынскай картцы і не ў прававых пытаннях, з гэтым звязаных (гэта, безумоўна, ёсць, але не гэта першаснае), а са схільнасцю людзей з такімі разладамі або асаблівасцямі псіхікі аўтаматычна станавіцца ізгоямі, белымі варонамі проста на ўзроўні інтуіцыі іншых людзей, нават калі аб наяўнасцi ў iх таго ці іншага дыягназу іншыя людзі ня ведаюць.